Lezen
Keuze voor leesverdieping
We hebben bewust gekozen om te starten met lezen, aangezien goede leesvaardigheden als belangrijk fundament dienen voor andere vakken. Daarnaast is de basisvaardigheid van lezen binnen onze basisschool al het verst doorontwikkeld waardoor we een belangrijke ontwikkelslag kunnen maken. Binnen onze focus gaat het daarbij om leesverdieping (in plaats van technisch lezen, spelling, leesmotivatie, etc.) omdat hier de meeste winst te behalen valt en het een positief effect heeft op de ontwikkeling van andere taalvakken.
Belang van leesverdieping
Wie leest, heeft de wereld aan zijn voeten. (Voor)lezen ligt aan de basis van de taal- en leesontwikkeling van kinderen. Maar ook aan de kansen die zij krijgen op school en in de maatschappij. Lezen verruimt ons denken, leert ons om anderen beter te begrijpen. Het vergroot ons welzijn. Juist daarom is inzetten op leesbevordering zo belangrijk.
Rijke teksten
Binnen de verschillende vakgebieden en thema’s gaan we werken met rijke teksten. Dat wil zeggen dat zowel de inhoud als taalkwaliteit van teksten ‘rijk’ is, bijvoorbeeld door gebruik te maken van gevarieerd, zowel abstract als figuurlijk taalgebruik, teksten met ruimte voor meerdere interpretaties en mogelijkheden tot opgaan in een andere wereld. Het gaat bij de behandeling van deze teksten om de inhoud en het gesprek daarover en dus niet over de strategie. Rijke teksten helpen de taal- en denkontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren en dragen bij aan de woordenschat-, lees- en schrijfontwikkeling. Rijke teksten helpen leerlingen ook bij het opdoen van kennis over henzelf en de wereld, het traint hun geheugen en prikkelt hun verbeelding. Naast rijke teksten zullen we per thema ook werken met een gedicht.
Literaire gesprekken
We hebben op school met literaire gesprekken in alle groepen (dus ook de kleutergroepen). Elke groep heeft een boek uitgekozen. Van elk boek zijn er genoeg zodat elke leerling mee kan lezen. In een aantal weken leest de leerkracht samen met de leerlingen dit boek. Ook zullen ze aan de hand van het boek verschillende opdrachten uitvoeren zodat leerlingen ook over het boek gaan praten, het beter gaan begrijpen en de diepere lagen in het boek gaan herkennen. Onderzoek wijst uit dat leerlingen hierdoor niet alleen vaker en makkelijker gaan lezen, maar ook meer plezier ervaren aan lezen omdat er zoveel te ontdekken valt. Soms gaat het boek ook mee naar huis met een opdracht. Zo kunnen ouders ook meekijken en met hun kind het gesprek aangaan over het boek.
Expertise op leesverdieping
Onze eigen expertise breiden we uit door in onze studiedagen aandacht te besteden aan didactische vaardigheden rondom lezen. Daarnaast zullen we deze dagen ook ingaan op het aanbieden van rijkere teksten en het aangaan van literaire gesprekken. Leerkrachten gaan meer bij elkaar kijken en van elkaar leren en we stimuleren elkaar door blijvend te experimenteren en door te ontwikkelen.