Handelingsgericht werken
De laatste jaren is er extra aandacht geweest voor de kwaliteitsstructuur en de didactische vaardigheden. De zorg- en kwaliteitsstructuur is ingericht en wordt uitgevoerd door alle professionals binnen de school. Als leidraad gebruiken we daarbij de cyclus van handelingsgerichtwerken (zie figuur) en stellen we ons lerend op.
Deze manier van werken zorgt er voor dat we tegemoet kunnen komen aan de onderwijsbehoeften van al onze leerlingen. Voor elke leerling wordt deze onderwijsbehoefte individueel in kaart gebracht, ook de kennis van ouders is hierbij belangrijk. In het eerste oudergesprek van het schooljaar laten wij dan ook vooral de ouders aan het woord over hun kind.
Bij handelingsgericht werken staan de volgende 7 principes centraal:
1. Ons handelen is doelgericht;
2. De onderwijsbehoeften van de leerlingen staan centraal;
3. Het gaat om afstemming en wisselwerking tussen kind, onderwijs en opvoeding;
4. De leerkracht en de ouders/verzorgers doen ertoe;
5. Positieve aspecten zijn van groot belang;
6. We werken constructief samen met collega's, kinderen en ouders;
7. De werkwijze is systematisch, in stappen en transparant.